Sådan får du din bedste sommerferie i årevis

Forestil dig det her:

Du møder på jobbet den første dag efter ferien. Du bliver mødt af dine solbrune kolleger, der fortæller om deres skønne sommerferier. Og hvordan har din så været?

Scenarie 1:
Tak, jeg har også haft en dejlig ferie, siger du og smiler. Du mærker, at det er rigtigt. Når du tænker tilbage på ferien er der ro og glæde inden i dig. Fordi du ved, du har nået det, der var vigtigst for dig.

Scenarie 2:
Tak, jeg har også haft en dejlig ferie, siger du og smiler. Og det har du da også, når du ser tilbage på ferien. Alligevel har du en nagende fornemmelse inden i, af ikke at have fået det ud af ferien, du gerne ville. For når du tænker tilbage, havde du en hel masse tanker og ideer, som ikke blev til noget. Måske nåede du det ikke, måske orkede du det ikke, når det kom til stykket.

Hvilket af scenarierne, kan du genkende dig selv i?

Hvis du lige nu er en 2’er og gerne vil være en 1’er så læs med videre.

Følelsen af at skulle præstere forsvinder ikke automatisk af sig selv, bare fordi du holder ferie.

Den kan sidde der som den nagende fornemmelse af, at du skal have ’nok’ ud af ferien – også selvom du i virkeligheden måske mest trænger til bare at give slip og slappe af. Gøre det, der føles godt.

Selv hvis du rent faktisk sætter dig ned og vil slappe af, kan tankerne holde dig i gang mentalt med alt det, du kunne gøre.

Det er der ærligt talt ikke meget ferie over.

Så hvad skal du gøre i stedet?

Du skal hjælpe din hjerne og dine tanker til at finde ro.

Nedenfor får du et meget effektivt redskab til netop det:

Prioriter din ferie bevidst og find ro

Find først to stykker papir og sæt dig et sted, hvor du kan være uforstyrret.

Er du klar?

1) På det første papir skriver du alt det ned, du kan komme i tanke om, du kan lave i din ferie. Både det, du har lyst til, det der kunne være praktisk og det tankerne siger, du burde. Det handler simpelthen om at få tømt hovedet ned på papiret.

(På de første 5 minutter, havde jeg skrevet 18 ting ned. Jeg kan sagtens finde på flere. Når det kommer til alt det, vi kan eller bør, har hjernen ofte masser af forslag.)

Færdig?

Så skal listen koges ned.

Tankerne kan godt tro, at det er mængden af ting, du gør, der er afgørende for, om du mærker ro og glæde.

Det er det ikke.

Glæden kommer af bevidst at vælge det til, der rent faktisk giver dig glæde.

Roen kommer af at være bevidst om dine valg og give slip på alt det andet.

Inden du går videre til det andet stykke papir, så vær opmærksom på det her:

  • Vær konkret. Skriv ikke ”slappe af”, men skriv i stedet hvad du vil lave, der får dig til at slappe af. Fx læse en bog eller gå en tur ved vandet.
  • Vælg noget, der giver dig glæde. Spørg ikke tankerne, men mærk efter i kroppen (ofte bryst eller mave), hvad der vil give dig glæde at lave.
  • Vælg mindst én ting, der bare er for dig. Egenomsorg og selvkærlighed er noget af det allervigtigste, for at vi overhovedet kan være noget for andre.

2) På det andet stykke papir skriver du nu de 5 ting ned, der har allerstørst betydning for dig at lave i din sommerferie. Vær omhyggelig og brug lidt tid på at justere det til.

Vær opmærksom på ikke at spørge tankerne til råds, men virkelig at mærke efter i kroppen, hvad der vil give dig glæde.

Giv nu slip på resten af listen og fokuser på at gøre det, du har prioriteret som det mest betydningsfulde for dig.

Hvis du gør det her, kan du stå med et smil på læben, når du deler dine ferieoplevelser – og mærke glæden og roen indeni. Fordi du har nået det, der var vigtigst for dig.

God fornøjelse!


Til inspiration ser min liste i år sådan her ud:

  • Lave mindfulness i 10-20 minutter hver dag
  • Tage til Agistri i 12 dage og bare være sammen med min familie
  • Læse 2 nyindkøbte krimier
  • Cykle til stranden og spise medbragte sandwich med familien
  • Bage (og spise!) jordbærkage

Af alle de ting, jeg skrev ned, er det her det, der giver mig størst glæde i maven at tænke på.

Samtidig giver det mig også ro, fordi det er konkret og realistisk at opnå de her ting. Min hjerne og mine tanker kan slappe af og det kan jeg også.